Saturday, December 31, 2011

the end of the year

assalam'alaykum.

has been two years of writing here.
am sorry if any of my writing had been hurting you, wasting out your time, or didn't give anything to you,
truly,am sorry.

hoping for a better writing that can change even a lil part of one's heart. cehceh.
insyaAllah:)

2012: Accomplish everything that hadn't accomplished yet.that's mine. how bout you?

***

Madinah Hassan | satu kekal merendah walau berkembang mekar,satu lagi layu tak bermaya walau tinggi di atas. 

bukan disiakan apa pandangan manusia, tapi mengharap pandangan Allah itu lebih 'warm' rasanya.kerana bila nanti kita dikumpulkan, yang membezakan hanya amalan. rasa cukuplah pada apa yang Allah dah beri (qana'ah), tapi jangan pernah rasa cukup dengan apa yang perlu diberi kepada Allah:)

p/s:aa.risau tulis begini.it's just a piece of my mind.jangan lupa,saya juga pembaca tulisan saya yang sedang diingatkan.so tak terkecuali lah kan kalau saya juga tersilap;)

Sunday, December 18, 2011

bintang


mungkinkah kita bakal menjadi salah satu bintang yang menerangi malam itu?

moga-moga.terima kasih teman!

perjalanan yang tak dirancang.
stars gazing,
Dana Village,
15|september|2011


"If Jannah is you goal and dream, try to make it a reality. To get what you want, you have to try hard and give it your best. Pursuing your dream career requires you to go through years of school and pass exams, with people constantly discouraging you. Similarly, reaching Jannah will contain many obstacles. So pass the tests Allaah swt bestows upon you and fight against your desires and those who wish to mislead you. Make that dream of going to Jannah a reality, in shaa Allaah." -quoted

"ain, jangan lupa tekan lock pintu kereta tu ye lepas keluar."

"ok."

"ain, tekankan lock pintu kereta tu lepas keluar."

"oh,ok ok."

"ain, nanti lepas keluar, tekan lock pintu kereta tu ye"

"ha.ok."

semasa balik malaysia bulan enam haritu, kebanyakan masa saya bersama ibu kesana ke mari. tapi si ibu lah yang memandu, sebab saya masih lagi tak berani nak memandu kereta auto.hmph. dan situasi di atas memang  berlaku setiap kali kami keluar bersama-sama. 

seringkali ibu berpesan, gara-gara 'lock' pintu bahagian sebelah pemandu, susah sikit untuk dikunci, ia perlu ditekan dahulu. ibu berpesan, bukan sekali. tapi setiap kali saya keluar dari kereta. sememangnya, saya agak pelupa. and mom knows her daughter well. pernah jugak saya terfikir ibu ni ingat je nak ingatkan. setiap kali pula tu.

bila saya pulang ke jordan dan teringatkan keadaan itu, baru saya terperasan sesuatu. (tiba-tiba rasa macam nak balik malaysia.heh.)

tadi saya kata yang mom knows her daughter well right. tapi mungkin juga yang dia tahu yang saya tak lupa pun, sahaja mahu ingatkan saya. mana tahu saya terlupa (^^) 

tapi, tindakan ibu ingatkan saya sekurang-kurangnya mengurangkan risiko-risiko yang boleh terjadi kalau kereta itu tidak dikunci. kan. 

macam tu jugak dalam sehari-hari.manusia lemah terutamanya saya sentiasa perlukan peringatan. kadang-kadang macam pernah dengar je ayat quran tu. tapi sebab dah lama tak diingatkan, kesannya jadi pudar dan lama-lama hilang semangatnya.tapi bila ada orang ingatkan balik, semangat tu datang semula.rasa macam pokok yang disiram semula. heh. jadi, peringatan memang tersangatlah penting sebab dalam surah At-Tur pun ada dituliskan,

"dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin."
(52:55)

see? kan Allah dah tulis dah pun.tak kiralah orang tu dah tahu ke belum,yang penting saling mengingatkan, itu lebih bermakna. kata nak sama-sama masuk syurga kan? insyaAllah. 

***

Alhamdulillah. just finished my second exams and final will start tomorrow (monday) . doakan,

salam'alaykum.

Saturday, December 10, 2011

cool and precise.


assalam'alaykum.this is what i craving for. thank you ms/mr tumblr.

belajar dan berusaha menghargai sekecil-kecil perkara yang berlaku kerana hidup yang 'hidup' adalah hidup untuk bersyukur. anda rasa?

***
al-fatihah buat senior illham ellani.semoga rohnya tenang di sana. pemergian yang cukup mengharukan dan memberi kesan. memang yang bernyawa pasti akan merasa mati. esok lusa mungkin giliran kita.

hadiah hari lahir dari seseorang:') 

Friday, December 2, 2011

reminder

"sesungguhnya dunia adalah tempat bermimpi dan akhirat barulah terjaga. Jarak pemisah antara keduanya adalah mati. Jadi kita sekarang sedang bermimpi panjang"-Khalifah Umar Abdul Aziz.

terjaga dari mimpi dan menjalani mimpi semula. semoga mimpi hari ini, lebih indah dari semalam agar dapat terjaga dengan senyuman:)

***

Allah memberi tazkirah kepada kita melalui ujiannya kepada orang lain. semoga dia diberi kekuatan.

p/s: sudah baca al-kahfi belum harini?

Sunday, November 20, 2011

lukisan

assalam'alaykum.

copy from tumblr

diminta untuk melukiskan sebentuk hati di atas kertas, kemudian tulis apa yang sedang dikirkan waktu itu dan perkataan yang ditulis oleh jemari ini hanyalah perkataan seperti lapar, exam, tajdid niat dan sebagainya.

kemudian diminta pula menulis perkataan Allah dalam saiz paling besar di ruang kosong yang ada dalam lukisan bentuk hati itu.sedihnya, ruang yang berbaki hanya di bahagian kanan sebelah atas.itupun tidaklah sebesar mana.

saya lihat semula lukisan dengan rasa penuh hampa dan rendah diri.betapa sedikitnya saya meninggalkan ruang untuk Tuhan saya,Pencipta saya.macam mana saya boleh impikan syurga? sungguhla,saya terlalu sibuk memikirkan perut lapar saya,exam yang berderet-deret itu dan macam-macam lagi urusan dunia.walhal, jelas dan nyata Allah kata dunia itu hanya senda gurau dan permainan bagi manusia.

a sight of Ajloun Castle.

bayangkan kehidupan dunia ini, hanya akan menjadi seperti mimpi dalam tidur kita semalam.sangat sekejap kalau dibandingkan dengan akhirat nanti.jika pengakhiran kita adalah syurga,rasanya boleh lupa terus tentang dunia yang kita pernah hidup.tentang susah payahnya,tentang ujiannya. tapi, jika pengakhiran kita sebaliknya,(la samahallah) kita takkan putus-putus menyesali perbuatan kita masa di dunia.

nak meletakkan Allah di tahap most priority dalam hidup memang sangat susah. tapi Allah itu yang maha mengatur segalanya, Dia takkan biarkan hambanya lost without guidance.

"dan carilah(pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu,tetapi janganlah kamu lupa bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu membuat kerusakan di bumi.Sungguh, Allah tidak menyukai kerusakan"
(17:77)
 
jommm, try the best we can,and leave the rest to Allah:)

syurga itu manis dari segala apa yang ada di bumi,that's why susah nak dapat kan?
dear my heart, please be patient..




Our Lord, and grant us what You promised us through Your messengers and do not disgrace us on the Day of Resurrection. Indeed, You do not fail in [Your] promise."

semoga setiap pengharapan kita punya nilai disisiNya.ameen..

Wednesday, November 2, 2011

mencari

assalam'alaykum.

saya bersyukur pada Allah kerana memilih saya untuk saya mengenali ad-deen Allah yang sebenarnya.
umpama mengenali seseorang, makin lama kenal makin tahu apa yang dia suka dan tak suka, makin dapat beza dia lebih senang bila kita buat begini atau begitu. pepatah tak kenal maka tak cinta memang sangat boleh diguna pakai.

kalau bukan saya di sini, mungkin saya sendiri telah jauh dari islam sebenar. bergelumang lagi dengan jahiliyyah-jahiliyyah yang saya sendiri tak dapat nak pastikan adakah perkara yang saya buat itu adalah jahiliyyah atau tak. kerana tiada hitam dan putih.hampir semuanya kelabu. terumbang-ambing. tunggu masa untuk karam. alhamdulillah, Allah tak biar saya jatuh dari kapal layar saya sendiri, cepat Allah tarik saya semula ke atas meneruskan pelayaran saya. dan lebih indah lagi, Allah kurniakan manusia-manusia yang mampu membantu saya membawa saya lebih dekat denganNya dan tanpa mereka, tiada siapa yang mampu papah saya untuk bangun semula tika semangat jatuh merudum, dan hari-hari saya dipenuhi rindu sayang kepada insan-insan pilihan Allah ini..


subhanallahwalhamdulillahwalailaha'ilallah.

insyaAllah, saya harap, saya mampu perlahan-lahan kikis kemas-kemas jahiliyyah dalam diri saya walaupun saya tahu diri ini sememangnya takkan pernah sempurna,dan saya lebih suka perjalanan mencari kesempurnaan itu berbanding kesempurnaan itu sendiri.liku-liku naik turunnya iman itu dapat dirasakan dan membuatkan diri sentiasa perlukan tempat mengadu, tempat bergantung harap, tempat mendapat semangat.siapa lagi kalau bukan kepada Sang Pencipta kita sendiri. kerana Allah itu tiada had masa untuk diluangkan kepada kita berbanding dengan manusia yang lemah lagi hina dina ini.

pergilah terus mencari petunjuk Allah kerana kita takkan jumpa selagi kita tak berusaha. mula dengan perlahan-lahan, merangkak sekalipun, Allah tetap akan bantu hambanya yang mahu dekat kepadaNya. mungkin dengan hanya persoalan-persoalan mudah seperti kita hidup untuk apa?kemana arah tuju hidup,apa yang kita mahu dalam hidup, apa kita perlu buat kalau hari ini hari terakhir kita dan macam-macam lagi yang akan buatkan kita duduk terfikir. banyak jawapan yang akan timbul tapi akan ada satu jawapan yang kita boleh rasakan paling relevan itu akan menjadi titik permulaan 'kehidupan' yang sebenar.

percayalah..


"wahai orang-orang yang beriman! bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada Rasul-Nya (Muhammad),nescaya Allah berikan rahmatNya dua bahagian,dan menjadikan cahaya untukmu yang cahaya itu kamu dapat berjalan serta mengampuni kamu.Dan Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang" (Al-Hadid: 28)


sepatutnya dari awal lagi saya perlu menulis tentang ini, tetapi dengan ketetapanNya baru harini berpeluang untuk berkongsi:')

ya Allah, kurniakanlah aku keikhlasan agar apa yang dituliskan membawa manusia lebih dekat kepadaMu dan bukanlah menjauhiMu..amin..

Saturday, October 29, 2011

for because i've lost in words, atleast, here is some useful notes for myself and you

How to Set Your State Aright

Let’s strive to be close to Allah.

Let’s long for the dwelling of peace wherein there is no toil, stress or weariness.

The easiest way is to consider the fact that you are passing a period that lies between two other periods, namely your current life, which is the present one and it is between your past and your future.

The past can be set aright through repentance, regret and asking the forgiveness of Allah, and this is a way, which affords you no toil, weariness or hard work, as it is concerned with the heart.

The future can be set aright by abstaining from misdeeds, and this is a means of comfort and relief for you, for it is not a difficult act, but it is an intention that relieves your body, heart, and your mind.

In brief, your past is set aright through repentance; your future is set aright through abstention, determination and intention, which have nothing to do with overburdening the body.

However, our concern here is with the present time as it stands between the two other periods. If you waste it, then you are wasting your happiness and salvation. On the contrary, if you maintain it through setting your past and present aright, indeed you will attain success, salvation, relief, and pleasure.

Improving your present state is much more difficult than setting your past and your future aright, because it means that you should abide by the most deserving and beneficial deeds to achieve happiness. There are great differences between people in this regard. This is your chance to take the provision for your Hereafter, either Paradise or Hellfire. 

So, if you take this path to your Lord, you will attain glorious happiness and great success during this short period of time which has no value compared with eternity. 

However, if you prefer vain desires, idleness, play and amusement, the period would pass quickly, followed by a permanent and great pain, the suffering of which is much more severe than the suffering of patience, the patience required to obey Allah.

____________________________________________________________________________________________

Oh my heart,
Don’t become discouraged so easily.
Have faith.
In the hidden world, there are many mysteries,
many wonders.
Even if the whole planet threatens your life,
don’t let go of the Beloved’s robe
for even a breath.

source: theconsciousmuslim

_________________________________________________________________________________

azan magrib berkumandang. jom solat, cari kekuatan hakiki.
assalam'alaykum.

Tuesday, October 18, 2011

right time

"Happiness keep you sweet, trials keep you strong, sorrows keep you human, failure keep you humble, success keep you glowing, but only Allah keep us going"-kak ayuni

wadi rum
16 sept '11



Thursday, October 13, 2011

dingin

assalam'alaykum.

sewaktu keluar dari rumah semalam, saya dapat merasakan sesuatu berlainan tentang hari yang saya bakal lalui.kerana semalamnya sangat lainlah suasananya sehinggakan saya sendiri tidak selesa dan ada sahaja yang tidak kena.bukan kerana pakaian saya yang lain, atau kawan-kawan saya yang lain, tapi angin pada hari itu yang lain.

musim sejuk yang bakal datang ni,buat saya rindu pada Turki. menikmati hujan di atas feri:')

dingin. berbeza dari hari sebelumnya yang agak panas. saya fikir, musim sejuk dah mula bagi pembuka bicara dan saya senang dengan permulaan ini. seakan-akan memberi semangat kepada saya untuk memulakan langkah.langkah yang lebih berani tanpa memikirkan apa yang sekeliling bakal katakan. penat juga berimaginasi begini begitu tanpa menempuhi jalan dan cabaran yang sebenar. kalau mahu diikut persediaan, sampai ke penghabisan hidup pun tak akan cukupnya. jadi sekarang perlu buat keputusan dan merancang.

pagi tadi,saya terjumpa ayat ini.

"Barangsiapa mengerjakan kebajikan, maka ia untuk dirinya sendiri, dan barang siapa mengerjakan kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kepada Tuhanmu akan dikembalikan." (45:15)

kita (baca:penulis) selalu lupa yang bila kita baik kepada orang maksudnya kita baik kepada diri kita.kita biarkan diri kita terima ganjaran. kita pula selalu ingat, orang itu bakal mengambil masa kita, menambah penat lelah kita walhal tidak pun:)

okay it's time for me to walk to the talk!

p/s: untuk warga Irbid, bersediakah anda menempuhi cabaran syitaa'? :D

Monday, October 3, 2011

ratu hati

assalam'alaykum.

selamat hari lahir ratu hatiku:')
tiada kata mampu meluah rasa. 

Doa untuk ibu,
-Ungu-


Kau memberikanku hidup
Kau memberikanku kasih sayang
Tulusnya cintamu, putihnya kasihmu
Takkan pernah terbalaskan
Hangat dalam dekapanmu
Memberikan aku kedamaian
Eratnya pelukmu, nikmatnya belaimu
Takkan pernah terlupakan
Oh ibu terima kasih
Untuk kasih sayang yang tak pernah usai
Tulus cintamu takkan mampu
Untuk terbalaskan
Oh ibu semoga Tuhan
Memberikan kedamaian dalam hidupmu
Putih kasihmu kan abadi
Dalam hidupku
Oh ibu terima kasih
Untuk kasih sayang yang tak pernah usai
Tulus cintamu takkan mampu
Untuk terbalaskan
Oh ibu semoga Tuhan
Memberikan kedamaian dalam hidupmu
Putih kasihmu takkan mampu
Untuk terbalaskan
Oh putih kasihmu ‘kan abadi
Dalam hidupku.

Thursday, September 29, 2011

summer getaway : puncak

impian itu memang sukar dicapai.seperti kaki yang berlari ke arah puncak, tetapi ditahan oleh pasir-pasir lembut yang menimbuskan. dikuatkan juga kaki untuk terus melangkah walau hembusan nafas makin kuat, degupan jantung makin laju. ada yang di depan yang telah hampir pun ke puncak, ada yang hanya beberapa langkah di depan, ada juga yang mengikut dibelakang dan ada juga tewas dipertengahan. 

terus melangkah, dan terus melangkah. semakin hampir puncak itu, angin pula cuba menguji.pandang ke bawah, jauh juga telah didaki. takkan perlu berhenti di sini? tak mungkin. suara teman di puncak kedengaran.perlu usaha sikit sahaja lagi ni. biar angin terus bertiup, biar pasir terus menimbus, biar tekanan semakin meninggi. akhirnya, tiba juga di puncak. walaupun sebenarnya puncak itu tidaklah setinggi mana, tetapi dah cukup beri satu kepuasan.

hakikatnya, bukan puncak yang ingin ditawan tetapi semangat itu yang ingin ditawan. walau apa badai yang datang, tetap kuat, tetap sabar, tetap teruskan. 

pasir yang tadi sibuk menggagalkan, akhirnya melekat juga pada kita, mengikut juga arah kita. angin yang tadi sibuk melengahkan, akhirnya menjadi pengubat letih kita. belum pula dikira tekanan yang tadi sibuk menerjah kita, akhirnya menjadi penguat kita!

summer getaway : masa dan langkah

assalam'alaykum.


wadi rum
16 sept '11

setiap masa dan langkah saya hanya minta diberkati Tuhan. biarlah sedikit tapi cukup berkat, cukup manfaat buat diri sendiri dan orang lain.

Tuesday, September 20, 2011

summer getaway : tranquility

video
 please ignore the background sounds:P

sekurang-kurangnya ini salah satu pengubat tenang bila melihatkan buku-buku tebal depan mata.
cabaran baru.go!

Sunday, September 18, 2011

ulangtahun pertama

hampir terlupa.

tepat setahun sudah. alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah.

summer getaway : selfish

assalam'alaykum.

King Talaal Dam Water

katakanlah (Muhammad), "Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapa yang akan memberimu air yang mengalir? " (67:30)

kadang-kadang manusia sangat pentingkan diri sehingga lupa bahawa ada Tuhan yang lebih berkuasa dari segala-galanya.

tak perlu tamak, biarlah sekadar mencukupi. Biar sedikit tetapi berkat.

"Halaal is halaal, haraam is haraam. I never worked to get rich, I just work for living. That's enough."

ayat pemandu kami. (lebih kurangla.heh.)

saya baru tahu pemandu a.k.a tourist guide a.k.a muroqib kami bukanlah pelajar di universiti. hanya pelajar yang belajar melalui kehidupan. yang paling saya kagum,dia tidak perlu belajar tinggi tapi dia cukup tahu nak menghargai!

menghargai alam.
menghargai masa.
menghargai kehidupan.

hmmph. 

 Wadi Al-Haydan. first time tengok orang memancing kat jordan. maklumlah aqabah pun saya tak sampai lagi.heeh.

Wadi Al-Haydan. antara empangan yang menjadi sumber air di Jordan.

pertama kali berjalan-jalan tanpa kamera. handphone jadi penyelamat. itupun perlu save battery. aaa.

***

Masa depan umpama bukit-bukau di depan mata,
tidak dapat dijangka apa isi disebaliknya.


selamat melalui perjalanan baru esok hari ^^

p.s:cuti dah habis.tssk. dan...ayat-ayat saya terabur-.-"

Sunday, September 11, 2011

Laman rumah

Tenang.
Angin bertiup. Nyaman sungguh.
Redup je berteduh di bawah pohon kertas ni.
Elok jugak nasib kena duduk luar rumah sebab tak bawak kunci.heh;)

Friday, September 9, 2011

serah

last june;way back to malaysia.

wahai Tuhan jangan Engkau serahkan diriku
ini kepadaku, aku tak mampu menguruskannya,
dan jangan Kau serahkan diriku kepada orang lain,
kerana mereka akan mensia-siakan aku.
dan kau tolonglah uruskan diriku ini.

ameen.

dipetik dari video dr maza tapi tak ingat doa dari siapa. kalau tahu boleh tolong bagitahu? syukran:)
________________________________________________________________________________


bila sibuk bila lapang,
bila duka bila suka,

bila penat bila rehat,
bila sakit bila sihat,

bila hidup bila mati.

aku serah,
sepenuhnya.

________________________________________________________________________________

lately, selalu sangat rasa terpanah. terpanah dengan kata-kata orang ini dan orang itu.rasa terlampau banyak yang saya silap.kan dah kena.padan muka T__T

Sunday, September 4, 2011

lain benua

assalm'alaykum

rindu tak terkata T.T

i'm just too weak.
too weak to wipe your tears,
too weak to be on your side,
too weak to do anything.
i'm so sorry.

if i could see you now,
i want to give you a sun,
to light up your day,

if i could see you now,
i want to give you a moon,
to light up your night.

if i could see you now,
i want to give you a rainbow,
to paint your day

but it's just 'if i could see you now' 

for you kakak,
with love,hugs and kisses from your adik here. 

***

Allah has planned the best for us,
He puts us away
for us to learn how distance can make two hearts close.
be strong baby!

cant wait for june. minta dipermudahkan!


Thursday, September 1, 2011

eid mubarak,

 Assalam'alaykum.

memilih untuk tidak beraya dengan keluarga, saya harap bukanlah sesuatu yang kejam untuk keluarga saya walaupun saya pernah berniat untuk pulang beraya di m'sia.paling penting si ibu awal-awal sudah merestui untuk tidak menemaninya raya kali ni. goyah juga hati melihat seorang-seorang teman saya membeli tiket pulang, malah menghantar mereka ke airport dan menyambut kedatangan keluarga salah sorang teman saya.oh dikira itu waktu paling mencabar! heh.

alhamdulillah,semuanya tidaklah seteruk mana bila dah lepas satu fasa; iaitu fasa detik-detik aidilfitri; mendengar takbir raya, memasak sehingga tidak tidur dan sehinggalah pagi raya. cuma perkara yang paling kesal sehingga hari ini, saya tidak sempat mengejar solat sunat aidilfitri dan buat saya rasa mahu saja campak diri ke laut T.T (kalau ada ibu, pasti dah dikejut awal-awal dan disuruh bergegas!)



terima kasih, teman-teman yang saling menguatkan. walaupun ada juga satu dua titis air mata yang jatuh ke bumi, itu bukan penghalang untuk sama-sama bertahan untuk kali pertama ini.heh.

jemputan pula tak putus-putus,alhamdulillah. ada juga masa nak bersembang panjang, dan merapatkan hubungan antara satu sama lain:)

houh.dah macam laporan hari raya pula eh^^'

alhamdulillah,berkat doa dari keluarga,teman dan kalian. insyaAllah, bakal melangkah ke tahun dua beberapa minggu lagi. hadiah adilfitri saya tahun ini:')

Happy Eid Mubarak!
celebrating eid in Jordan and i'm okay. *senyum ihklas*
sorry for all wrongdoings.

may this eid won't let us astray from Him.
with love from Jordan<3

sengaja biarkan rindu itu datang bertamu agar kasih itu tidak akan pernah jemu:)

Monday, August 29, 2011



can u delay?
I'm so not ready.
T______T

Saturday, August 27, 2011

Friday, August 26, 2011

mimpi



again. future mister hubby. 


ketika mengimbau kisah kita (saya dan seseorang), sendiri tersenyum.
mimpi pelik itu menjadi betul-betul jadi kenyataan.

rupa-rupanya mimpi itu petanda.

dan bukan kebetulan, sememangnya itulah ketentuan.
ketentuan Allah yang tak pernah boleh dijangka.

semoga kita (saya, seseorang dan anda) saling mendoakan dalam menginjau hari esok!

p.s : tolong abaikan ayat yang tak berapa nak indah ni.pelik sangat bunyinya.



p.s.s : alhamdulillah.phewww. lega sangat dah habis exam. walaupun yang terakhir habis exam.

Thursday, August 25, 2011

goodbye:')

doakan saya punya masa untuk ini.

insyaAllah, sekarang saya tengah menjawab paper terakhir untuk sem ni. bagi yang tengah membaca, doakan saya dapat menjawab dengan baik eh^^

whatever the result going to be, I know it's the best for me.

p.s: bermulalah keberangkatan seorang demi seorang ke tanah air.saya harap saya boleh hilangkan diri. heh^^

Wednesday, August 24, 2011

pencarian


kena kerja kuat!

p.s: second last paper: biochemistry.

Tuesday, August 23, 2011



"Ya Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami) sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (2:127)

Monday, August 22, 2011


kena bayar ke? (student Jordan) sini

p.s:good luck kawang-kawang yang ambil paper wellness:)

Sunday, August 21, 2011

extravaganza






practice extravaganza things to get extravaganza rewards:)


p.s: this post and another four posts ahead are auto-post.kena berjauhan sikit dengan kesayangan saya ni. tak boleh manja sangat. heh.

Saturday, August 20, 2011


Ramadan isn’t the time to seek for the bare minimum, Ramadan is the time to excel and if you aren’t striving for your best in Ramadan, then how is the rest of your year going to be like?
— Abdul Nasir Jangda






Friday, August 19, 2011

Love is great


assalamualaikum. 


gambaran itu cukup jelas.
betapa seorang kekasih Allah itu kasih pada umatnya.

namun, pasti ada yang akan menghampakannya.
sangat pasti.

"sungguh rugi orang-orang yang mendustakan pertemuan dengan Allah ; sehingga kiamat datang kepada mereka secara tiba-tiba, mereka berkata, "Alangkah besarnya penyesalan kami terhadap kelalaian kami tentang kiamat itu, " sambil mereka memikul dosa-dosa itu di atas punggungnya. Alangkah buruknya apa yang mereka pikul itu" (6:31)


cukuplah melihat sekeliling, jangkaan itu sudah pasti,
tetapi tergamakkah kita menjadi penyebab kehampaan itu,


tunduk,
geleng perlahan. sungguh, aku tak sanggup.

"sungguh, Kami mengetahui bahawa apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu(Muhammad), (janganlah bersedih hati) kerana sebenarnya mereka bukan mendustakan engkau, tetapi orang yang zalim itu yang mengingkari ayat-ayat Allah" (6:33)

credit to Pengiran 

"Para rasul yang Kami utus itu adalah untuk memberi kabar gembira dan memberi peringatan. Barangsiapa yang beriman dan mengadakan kebaikan, maka tidak akan rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati." (6:48)



p.s: masih dalam perjalanan mencari cinta:) 

Thursday, August 18, 2011

Wednesday, August 17, 2011

patience


kesabaran takkan datang tanpa ujian.
semakin banyak diuji, semakin sabarlah seseorang.

walau sepahit mana pun, sabarlah. kerana manisnya akan dirasai di jannatu adn' nanti.


..sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang yang bersabar.

p.s: pesanan untuk diri sendiri.

Tuesday, August 16, 2011

hadiah

one day. hahah.

setiap sesuatu yang diberi dari hati pasti diterima di hati juga:')

Monday, August 15, 2011

esok


senyum kelat melihat poster.
bakal menghadapi permulaan final exam esok hari.
doakan.
ini final yang final untuk tahun satu.
doakan.
doakan.
doakan.

semoga berjaya kawan-kawan.

senyum:)

Sunday, August 14, 2011

homework


dulu bila dapat kerja sekolah, bertungkus-lumus cuba siapkan tak kiralah walaupun baru nak buat sebelum cikgu masuk ke kelas sebab takut kena marah dengan cikgu T__T

sekarang, walaupun dah masuk universiti, disebabkan sistem universiti berlainan sikit, assignment pun boleh kata tiada langsung. jadi tak perlu lagi takut dimarahi lecturer sebab tak siap assignment ^^ 

bila fikir-fikir balik, macam mana saya boleh terlalu yakin yang saya akan dimarahi cikgu?
kerana saya tahu cikgu tu ada dan bakal marah saya jika saya tak buat kerja-kerja-kerja tu.

saya yakin sebab saya boleh nampak cikgu.
saya yakin sebab saya tahu cikgu tidak suka jika saya tak siapkan kerja yang diberikan.

jadi kalau saya diberikan kerja sekolah, dan cikgu itu beritahu yang saya hanya perlu siapkan tanpa perlu hantar kepadanya,tetapi perlu jujur untuk siapkannya. adakah saya akan menyiapkannya? err, mungkin ya atau mungkin tak kot. heh. kenapa? jawab sendiri. hehehe.


***

tapi bila nanti kat sana, Allah tanya adakah kita sudah menyiapkan 'kerja sekolah' yang Allah beri masa dekat dunia dulu, kita nak jawab macam mana?

semuanya terletak pada keyakinan kita.

jika kita seorang yang yakin bahawa kita akan ditanya satu masa yang kita tak tahu bila, insyaAllah kita dapat jawab dengan tenang.

tetapi jika kita hanya yakin dengan perkataan tanpa mengamalkan sepenuhnya dengan hati & perbuatan, mungkin kita akan ditimpa nasib seperti kanak-kanak sekolah yang tak berjaya menyiapkan kerja sekolahnya. malahan lebih teruk daripada tu. la samahallah. (minta dijauhkan)

"kemudian kamu benar-benar akan melihat dengan mata kepala kamu sendiri"
At-Takathur : 7

apa-apapun kita kena ada tiga keyakinan ni, 

علم اليقين -  yakin melalui ilmu pengetahuan yang kita belajar

 عين اليقين - yakin melalui pancaindera; mata, telinga dll.

yakin dengan perkara yang kita tak nampak tapi perkara yang benar. contohnya hari kiamat -  حق اليقين


dengan keyakinan ni, insyaAllah kita tak bukanlah salah seorang pelajar yang kena berdiri atas kerusi atau luar kelas. 

eh.dah yakin tu,jangan lupa amal! 
sebarkan-sebarkan. dakwah pun kerja sekolah yang Allah bagi:)

Saturday, August 13, 2011

Friday, August 12, 2011

assalamualaikum.



how's ramadhan treat you? err. no. how do you treat the ramadhan so far?
*tanya diri sendiri balik. dangg.

UpgradeYourself Ain !!! stop dreaming around, and wake up!

"Siapa yang bersungguh-sungguh Allah akan tunjukkan jalan"


all the pictures are from here:) 

Wednesday, August 10, 2011


 salah letak oh. harini baru puasa ke sepuluh. post lepas dah gambar puasa kesebelas. gara-gara exam la ni. (kesian exam yang tak bersalah.heh)

p/s: all these cute pictures are not created by me, i just copied them from someone^^' and kalau awak nak copy pun boleh je:)

ahli bayt


alhamdulillah dekat sini kurang sikit pembaziran sebab bazaar pun takde. yang dekat malaysia kena mujahadah lebih la yee.

tersenyum saya melihat ahli rumah makin matang semuanya bila dah serius fikirkan masalah orang di luar sana.semoga kita dapat betulkan apa yang salah tu untuk elak orang terus pandang rendah pada agama yang kita sayang ni.

***

tapi saya tersenyum juga melayan ketidakmatangan masing-masing^^.

konsep matang ni banyak. ada benda yang kita perlu matang. ada benda tak perlu pun takpe sebab tu yang menjadi penyeri keadaan:)

p/s : oh ye dah hari kesepuluh ramadhan! fasa rahmat hampir tamat, jom usaha sebaik mungkin sebelum kita masuk ke fasa seterusnya-fasa keampunan.

Tuesday, August 9, 2011

p/s: n scheduled post. takut tertinggal lagi. hehe^^

Monday, August 8, 2011

Sunday, August 7, 2011



nampaknya susah juga nak post hari-hari.fuhh.

Friday, August 5, 2011

Thursday, August 4, 2011

sunat tarawikh


Assalamualaikum.macam sesuai je dengan beberapa status kawan-kawan di fb malam ni.ramai duk cakap pasal terawikh kat mana semua. bagi saya mana-mana pun asalkan kita bertarawikh dah ok dah.yang penting kita ikhlas nak beribadat:) tiba-tiba teringat perangai orang yang suka pertikaikan solat sunat, yang wajib tu taktahu dah cukup sempurna ke belum. semoga kita tak tergolong la dalam kumpulan tu yee.

tapi yang paling penting lagi. saya gembira sangat malam ni. saya bertarawikh dengan mej sitte yang tersayang. terima kasih semua. semoga ukhuwwah kita berkekalan hingga ke syurga! <3

hujung-hujung minggu ni seronok jugak kalau dapat luangkan masa menjala ikan, taklah asyik memancing ikan je kan?

*menjala ikan dianalogikan dengan menjala pahala. lebih banyak berbanding memancing pahala.

jom jom!

Wednesday, August 3, 2011

terlupa

assalamualaikum.

ni semalam punya tapi terlupa nak post.


dan ni baru hari ni punya.


selamat beramal!

Monday, August 1, 2011

ramadhan = panas terik

Assalamualaikum.

Alhamdulillah.Allah sampaikan juga ramadhan kepadaku.rasanya lain sungguh. lebih teruja.bukan hanya kerana suasananya, tapi kerana memahaminya.insyaAllah:)

Ramadhan.

hadiah buat semua muslim.
bila amalan dilipatgandakan ganjarannya.
dosa pula diampunkan.
musuh ketat dibelenggu.

namun ramadhan bukanlah Tuhan untuk dipuja
hanya bersungguh-sungguh melakukan amal sementara bulan ini
bukan hanya sekadar mengumpul pahala sebanyak mungkin
untuk dihabiskan untuk dosa-dosa pada bulan-bulan yang lain

ramadhan adalah wasilah dan tarbiyyah
untuk ditingkatkan taqwa, dibaiki iman dan
persediaan bagi menghadapi perjalanan pada bulan-bulan seterusnya.

peringatan ramadhan dari teman mu'tah.terima kasih^^
biar jauh langkahmu, Allah mengira semuanya!

*maksud bulan ramadhan adalah bulan panas terik.

buat ahli bayt Adrenaline, teruskan semangat ramadhan hingga ke akhirnya. saya tak mampu lakukan seorang

note to myself : biarlah hijrah kecil ini berterusan. moga Allah redha:)