Thursday, June 16, 2011

learn from them

Assalamualaikum.

dari kecil nabi Yusuf a.s. diduga-dibenci oleh saudara sendiri, dimasukkan ke dasar sumur, dipisahkan daripada ayah tersayang, dijual dengan harga yang murah. namun, tetap kuat dan redha dengan ketentuan ilahi.

apabila dewasa,diuji pula dengan fitnah dan dipenjara. namun masih tetap kuat dan redha!subhanallah. malah, lebih sukakan penjara daripada tipu daya manusia. dari mana datangnya sumber kuat, redha dan sabar itu kalau bukan kerana keyakinan pada Allah?

malu T.T

masa untuk muhasabah balik. sabar,doa dan yakinlah pada Allah.

the "love letter" 

"Sungguh, pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. (Al-Quran) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya, menjelaskan segala sesuatu,dan (sebagai) petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman" (12:111)

untung kan kita?

p.s: sanah helwah faeqa. ada masa kita jumpa ok:)

5 comments:

  1. blog walking,,ttb terjumpe blog kau,,,btw untuk melihat seorng budak kecil mnjadikan nyawanye sebagai langkah daawah plng berkesan,,,byk pengajaran,,,nk details sila kaji hadith NGULAM:)...iallah byk yg dpt belajar dr situ

    ReplyDelete
  2. heh. owh thanks a lot. btw, mana nak dpt buku tu?

    ReplyDelete
  3. http://regenesi0206.hadithuna.com/2009/11/14/hadith-ghulam/
    neh satu cth link,,act ak ad hand out dye je,,buku tkde lak,,ktrng ad daurah khas tentang hadith ngulam neh tempoh hari,,nk bg smgt utk daawah,,iallah:)

    ReplyDelete
  4. tmbhn skit,,hadith neh ,,,ad ulasan pnjg skit dam sunan tarmizi tk silapp,,nnt ak ty bpk ak

    ReplyDelete

comments