Monday, May 7, 2012

dekat tapi 'jauh', jauh tapi 'dekat'


Dulu aku bertanya, mengapa namamu yang berulangkali disebutNya dan kisahmu yang bertebar merambah hampir tiap surah bahkan Allah menetapkan; kau terkisah untuk menguatkan jiwa hati dan rasa seorang Nabi penutup masa. Ya, kini aku tahu.. betapa tak mudah menjadimu hai Musa. 

Mengemban risalah dalam keadaan yang serba tak sempurna kau tak fasih bicara, sulit berkata-kata dan sebab khilaf masa lalu, kau tersalah membunuh maka saat wahyu turun, air matamu menitik, tubuhmu berpeluh dalam kesadaran akan beratnya beban, kau mengeluh, 

“Bicaraku gagap, lidahku kelu, aku takut mereka akan mendustakanku.. dan pada mereka aku berdosa sungguh, aku takut akan dibunuh"

Ya, kini aku tahu, sungguh tak mudah menjadimu sebab dalam keterbatasan itu, Allah berikan untukmu lawan penuh kuasa perbendaharaannya kaya, kerajaannya luas, tentaranya perkasa punggawanya setia, lagi taat, buta mengaku tuhan tertinggi, dia merasa berkuasa atas hidup dan mati dan kau.. kau terhutang budi masa kecil padanya.

Dan tahukah kau duh Musa, kelak kaum yang kau pimpin yang kau bimbing bebas dari perbudakan tiran yang menyaksikan sejuta kuasa Allah menaungi mereka akan berlomba membangkangi Allah dan mendurhakaimu?

Malam ini kususuri kisahmu, dan aku takjub atas takdirNya, masa lalumu tak sempurna, kau terpilih memikul risalah suci, dan kau didustakan sedang Muhammad dipilihNya dari pribadi yang terjaga sempurna dia memikul risalah dengan gelar al amin yang masyhur sudah tapi diapun tetap didustakan mungkin sebab itulah kisahmu selalu menjadi penguat hatinya di saat-saat berat, Muhammad mengenangmu dan melirihkan gumam,

“Semoga Allah menyayangi saudaraku Musa.. sungguh ia dicobai lebih menyakitkan dari ini”

Malam ini duhai Musa, kususuri kisahmu aku tersenyum, alhamdulillah, kau membuatku merasa beban-beban da’wah ini hanyalah seberkas kapas tapi di sisi lain, menelisik ceritamu, mataku basah,

“ahh.. surga, rasanya masih jauh, sangat jauh..”

sepenuh cinta. Salim A. fillah



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

http://4.bp.blogspot.com/-1FfKSyEQPR4/T6f1V77_SbI/AAAAAAAAArM/OkO1e-kBnQY/s320/Downloads.jpg
roses tepi rumah.
kalau sekuntum pun dah cantik, kalau banyak bertambah lah lagi cantik:)

jarak masa, atau tempat bukanlah penghalang untuk merasakan dua hati saling menguatkan, kerana jarak yang dekat ataupun kadar pertemuan yang selalu pun belum tentu boleh saling berpautan.kerana sebenarnya kedua hati itu 'jauh'.

tapi walau macam mana jauh pun kedua 'hati' itu, perlu cepat-cepat didekatkan, kerana melayari kehidupan seorang diri tu tak mampu dilakukan oleh sesiapa.

even Musa punya tubuh yang kuat sehingga seseorang terbunuh dengan hanya sekali pukul, dia juga memerlukan Harun. 

even Muhammad boleh dikatakan manusia paling tinggi akhlaknya. tetapi tanpa Khadijah, Aisyah, Abu Bakar, Uthman, Umar dan Ali, belum tentu Muhammad berjaya sehingga mampu membuka Madinah dan menawan semula Mekah.

apatah lagi manusia biasa yang tidak mempunyai semua kekuatan itu?
lagilah memerlukan bahu-bahu untuk disandarkan dengan harapan untuk dipulihkan.

dan untuk awak,awak dan awak yang dekat, maafkan jika diri terkadang membisakan kalian. mungkin compang camping pada hati ini, membuatkan anda terasa 'jauh' walau sebenarnya jarak kita dekat.

dan untuk kakak yang jauh di sana, jarak hati kita tersangatlah dekat. tetapi izinkanlah  juga sebahagian yang lain merasakanmu 'dekat'. kerana ain tahu, mereka juga memerlukan enna.

sebab nanti bila kita memang dipisahkan bukan hanya dengan jarak, tapi lebih pada itu, kita masih saling merindui dan meyakini yang kita akan dekat semula.tu yang kita ingin-inginkan, kan?

saat-saat peperiksaan makin dekat, banyak syndrome yang selama ni boleh je resists, tapi masa ni pula susahnya lah.haih betul.

eh.sabar,sabar. mungkin ni ujian untuk dapat extra marks di sana kalau kita berjaya melawannya?


“ahh.. surga, rasanya masih jauh, sangat jauh..” 


doakan,untuk semua berjaya dalam exam akademik kali ni, dan exams kehidupan yang seterusnya..
doakan juga, sahabat kepada sahabat yang baru sahaja meninggal dunia petang tadi:(

..dan Allah la sebaik-baik tempat bergantung:)

No comments:

Post a Comment

comments